Tuesday, May 21, 2019

Truer words have never been spoken - Keyakinan Diri

You can become someone worthy of respect, and someone who can pursue what he wants despite the naysaying of others.

1. Groom yourself. atau penjagaan diri sekecil-kecil perbuatan seperti shaving.. perbuatan yang kadang boleh ubah mood keseluruhan kita sebenarnya . Untuk orang perempuan , mungkin buat facial treatment ? Bila kita rasa syok dengan keadaan kulit kita , automatically it boost our confidence level .
2. Dress nicely. atau berpakaian yang lebih baik dari biasa . Bukanlah bermaksud pakaian yang mewah , " yang bagus tak semesti mahal... " , pernah dengar ? haha. Kajian menunjukkan bila seseorang berpakaian yang lebih baik dari kebiasaannya , dia akan rasa dia lebih handsome ya hari tu -.- yeah kajian peribadi aku.
3. Photoshop your self-image. ini permainan editing dalam minda masing-masing ya.. kalau kau tak suka photoshop , boleh tukar editor lain tapi masih sama prosedur. Bayangkan imej sendiri , fikirkan bahagian mana yang tak kena..haha. dan edit! sama bukan ? macam imej yang kita selalu edit , buat begitu . tapi jangan terbang ke Korea untuk buat cosmetic surgery terus! dah ubah ciptaan Tuhan ,bukan?Usahlah.
4. Think positive. Mari bersama-sama kita langkau No.4 nih.. aku pun belum khatam..Gantikan pemikiran negatif kepada positif , mudah untuk taip ! Tapi bukanlah mustahil untuk dibuat sebenarnya . Bila kita mula mengubah cara kita melihat suatu situasi , sebenarnya kita sedang menghalakan perjalanan hari , malah hidup kita ke landasan yang lebih menggembirakan kita . Magics happens when you try something new, keep negative thoughts ? lame!
5. Kill negative thoughts. Cara paling efisien , setakat ini , untuk block negative thoughts adalah dengan gantikan dengan positive ones , cliche lalalala.. -.- Siapa pernah join larian merentas desa ? of course semua pernah melaluinya.. masa hampir tamat larian , ataupun di pertengahan jalan , mesti terfikir , " alah jalan sajalah.. " , " berhenti saja lah..letih kot " . Itu contoh mudah ,sebab aku tak dapat fikirkan contoh yang lebih kompleks sekarang. Cepat-cepatlah pintas pemikiran negatif tu dengan fikiran positif macam , " lagi sikit lagi...lagi sikit ... " , dan seumpamanya..and yeah aku bangga sebab aku selalu habiskan larian -.- macam itu jugaklah taktik ibu-ibu diluar sana memujuk anak-anak yang baru mula belajar berpuasa.. " lagi sikit saja masa berbuka..sabar tau... ". Padahal 6 jam lagi -.- okay itu hal lain .
Know yourself and you will win all battles. – Sun Tzu
6. Get to know your greatest enermies. Musuh disini bermaksud , apakah halangan terbesar yang datang dari diri kita sendiri , adakah limitations/fear itu real atau hanya dalam fikiran kau sahaja ? Apakah yang buat kita tak dapat capai tahap keyakinan diri yang optimum ? Masalah hanya boleh diselesaikan bila dikenalpasti , bukan ?
end of my escapism.

No comments:

Post a Comment